Профіль громадського здоров’я, 2023, Київська область
12 листопада 2024Київська область майже задовільно забезпечена медичною інфраструктурою та медичними кадрами (тільки частки загального числа ліжок (4,19%) та загальної чисельності лікарів (3,98%) дещо менші за частку населення регіону в структурі населення країни (4,36%), але тягар на систему громадського здоров’я має відчутну тенденцію до зростання у зв’язку з повномасштабною війною з рф та переміщенням в область населення з тимчасово окупованих та прифронтових територій.
За підсумками пандемії COVID-19 вклад Київської області в загальний показник зареєстрованих випадків (4,86%) та смертей від COVID-19 (4,78%) майже пропорційно відповідає кількості населення та забезпеченості регіону медичною інфраструктурою та медичними кадрами. Летальність в області (1,99%) практично не відрізняється від летальності в цілому по Україні (2,02%). Загалом епідемічна ситуація в області по COVID-19 може вказувати на необхідний рівень готовності медичної інфраструктури до пандемічних загроз, але є необхідність у розвитку та подальшому вдосконаленні протипандемічного потенціалу системи громадського здоров’я області.
Профіль захворюваності регіону на найпоширеніші респіраторні інфекції (ГРВІ, грип, вітряна віспа, скарлатина) характеризувався тим, що вони в порівнянні із загальноукраїнськими показниками мали значно більші рівні захворюваності. Помітно більшими в області також були показники кишкових (ГКІ різної етіології, ротавірусний ентерит) та зоонозних інфекцій (хвороба Лайма, лептоспіроз). Інтенсивність спалахів інфекційних хвороб в Київській області суттєво відрізнялась від загального в Україні в гірший бік. Отже, при плануванні в регіоні протиепідемічних та профілактичних заходів щодо інфекційних хвороб потрібно враховувати строкатість проявів епідемічного процесу та застосовувати диференційований підхід.
В Київській області захворюваність на туберкульоз (нові випадки + рецидиви) та захворюваність на ТБ у поєднанні з ВІЛ-інфекцією була приблизно однаковими із загальноукраїнськими, але дитяча захворюваність та загальна смертність від нього були нижчими, ніж в цілому в Україні. Показники інших соціально значущих інфекцій (ВІЛ/СНІД, вірусні гепатити, ІПСШ) в області мають помітне перевищення в порівнянні з Україною.
Враховуючи, що в Україні загалом наявні високі показники захворюваності на ці соціально небезпечні інфекційні хвороби, то це вимагає впровадження нових та посилення вже існуючих профілактичних програм для зменшення захворюваності та тягаря соціально значущих інфекцій для населення області.
Як і в переважній більшості областей в Київській області необхідні заходи для підвищення охоплення щепленнями дітей, оскільки охоплення по переважній більшості щеплень коливається в межах 73,5–88,9%.
Близько 25,0% злоякісних новоутворень в області виявляється на пізніх стадіях, що також потребує вжиття заходів з покращення виявлення онкозахворювань системою охорони здоров’я регіону, оскільки раннє виявлення злоякісних новоутворень збільшує шанси на успішне лікування та збільшує виживання хворих.
Враховуючи те, що серед розладів психіки внаслідок вживання психоактивних речовин в області в етіологічній структурі хворих переважали особи, які вживали алкоголь (93,13%), то першочергово необхідним є лікування та реабілітація осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання саме алкоголю.
Не зважаючи на те, що як материнська смертність в області (14,56 на 100 000 новонароджених проти 18,37 на 100 000 новонароджених загалом в Україні), так малюкова смертність дітей у віці до 1 року в області (5,39 дітей на 1 000 народжених живими проти 7,49 загалом по Україні), були помітно меншими за загальноукраїнські показники, доцільним є інтегрування в діяльність первинної ланки охорони здоров’я послуг з планування сім’ї, антенатального догляду, а також медико-соціальних послуг для підлітків та молоді з використанням принципу «дружнього підходу».
Для зменшення кількості ДТП та травмованих і/або загиблих в них та підвищення безпеки на дорогах потрібна роз’яснювальна робота серед населення та/або проведення інших відповідних заходів.